Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
Nápady a vylepšení

Zde se pokusím vložit do vašich rukou nějakou tu inspiraci na "zlepšení" vašich vozů

Akustická kontrola zapnutých světel - Určitě se vám už stalo , že jste nechali zapnutá světla při odchodu z vozu . Že ještě ne? Přesto je dobré mít akustickou kontrolu zapnutých světel , která se uvede v činnost, když při zapnutých světlech otevřete dveře. Zapojení je docela jednoduché. Seženete si jakýkoliv 12V bzučák nebo zvonek a umístítěte ho nejlépe za desku s palubními přístroji. Zapojení proveďte podle tohoto schematu. Toto zapojení má jednu malou nevýhodu a to, že se uvede v činnost i při zapnutém motoru. Pokud však chcete, aby se zařízení uvedlo v činnost jen při vypnutém motoru, musíte si sehnat ještě 12V rozpínací relé. Zapojení je zde.

Elektrický ventilátor chladiče - Asi jak víte Lada 2101,21011,2105 tuto vymoženost nemá a pokud se jezdí s citem ani ji podle mého názoru nepotřebuje. Pokud jste jiného názoru a chtěli by jste si ho namontovat do své káry, poradím vám jak na to: V první řadě by jste si měli sehnat ventilátor a chladič z Lady vybavené touto věcičkou. Ti šikovnější si však mohou chladič předělat sami - je nutné na spodní část chladiče navařit hrdlo do kterého se našroubuje spínací čidlo. Čidlo můžete použít ze Škody 105/120 se spínací teplotou 950C. Jelikož však kontakty čidla nejsou dimenzovány na velký spínací proud je nutné motor ventilátoru spínat přes 12V relé. K čidlu je připojen paralelně spínač umístěný na přístrojové desce pro případ, že by čidlo selhalo. Dobré je použít i kontrolku sepnutí ventilátoru. Před zamontováním je však třeba poněkud vyříznout přední čelo. Tím se získá místo pro prostorově náročnější soupravu chladiče. Schéma zapojení je zde. Přeji příjemnou zábavu při zapojování.

Jak snížíme vnitřní hluk- Zvýšení vnitřního hluku může být způsobeno uvolněným mechanizmem zámků dveří či jiné části karoserie nebo nedoléhajícím okénkem, uvolněným nářadím v zavazadlovém prostoru atd. Trvalým zdrojem hluku je však poháněcí soustava. Snížení hluku poháněcí soustavy dosáhneme seřízením ventilů (sníží se i spotřeba), napnutím rozvodového řetězu (u VAZ 2105 ozubeného řemenu) a kontrolou převodného ústrojí včetně olejových náplní. Pokud ani toto nepomůže nezbývá než odhlučnit motorový prostor. K tomuto účelu můžete použít speciální tlumící desku nebo kapotu vozu Trabant. Pomohou i koberečky, popřípadě obložení přední mezistěny izolačním materiálem.

Tlakoměr oleje- Pro životnost motoru je důležitý provozní tlak oleje. K instalaci tlakoměru oleje potřebujete průtokový šroub, tvarovku, snímač tlaku a ukazatel tlaku - vesměs díly montované pro vozy Lada 1500,1600. Snímač tlaku a ukazatele tlaku našroubujte každý na jedno rameno tvarovky, kterou zašroubujte na místo původního čidla.

Otáčkoměr- Zapojení otáčkoměru je velice jednoduché. Já jsem použil celou přístrojovou desku z 2106. Samotný otáčkoměr z vozu 2103,2106 má připojeno napájecí napětí (+,- 12V) a snímání otáček probíhá přímo od kladívek, čili kontakt č.1 na indukční cívce. Kontakty jsou přímo pojmenované na otáčkoměru, takže se nemusíte bát nějakého proměřování. Zapojení kontrolek na otáčkoměru je také jednoduché a s tím si snad poradí každý.

Karburátor - Slyšel jsem, že při použití karburátoru ze Škody 136 SEDR se výrazně sníží spotřeba. Já to vyzkoušené nemám. Jestli jste to však někdo zkoušel napište mi, jak to proběhlo.

Jak se zbavit děr v podlaze bez sváření - Koroze podlahy začíná, když do vašeho vozu začne někudy zatékat (spárou mezi blatníkem a sloupkem střechy, pojistkou proti vyklonění dveří...). Vlhkost se drží pod koberečkem a je směšné si myslet, že se to časem odpaří - není tomu tak. Voda se dostane pod tlumexový nátěr podlahy a pomalu, ale jistě ji začne prožírat. Pokud však už máte prorezlou podlahu a svařování není váš koníček, tak bych navrhoval následující (vyzkoušeno na jiném autě než je Lada): Podlahu kolem díry jsem natřel základní barvou, na kterou jsem umístil hadr, který jsem znovu natřel základní barvou. Po zaschnutí je dobré natřít podlahu tlumexem a ještě lepší je do něj uložit lepenku a také ji natřít. Navrhoval bych alespoň dvě vrstvy. Nezapomeňte natřít i spodek podlahy (auta). Podlaha drží jako nová, ale plech to není.

Nýtování-Odříznete prorezlé části a natvarujete si plech (musí být alespoň o 1cm vetší než díra). Na okraje díry nanesete tesnící silikon (tmel) a přiložíte připravený plech. Vyvrtáte díru stejného průměru jako je nýt. Nýt nasadíte do nýtovacích kleští a předvrtanou dírkou přinýtujete plech k podlaze. Pak už jen postupně vrtáte a nýtujete. !Nýty dávejte min. 5 mm od sebe! Pozor:bez nýtovacích kleští si neporadíte.
Nově Laminát- Jedna laminovací souprava obsahuje cca 0,5m2 tkaniny a pryskyřici. Tato souprava stojí cca 140Kč. Ideální je namíchat pryskyřici, štětcem prosytit místo opravy, přiložit tkaninu, znovu prosytit, druhou vrstvu tkaniny a opět prosytit. Pryskyřice se vsákne do rezivějících plechů a velice dobře drží. Laminovací tkanina kopíruje prolisy v podlaze a má větší pevnost i nosnost než původní plech. Pryskyřice se musí zpracovat do 15 min po namíchání. Při 20oC je nestékavá asi za 30min, po 5ti hod. vytvrzená a maximální pevnosti dosáhne po 24 hod. Vylaminovat přední část podlahy trvá i s přípravou asi 1 hodinu. Po vytvrzení se opravená místa mohou natírat barvou i gumoasfaltem. S laminátem se však dá dělat i spousta jiných věcí, např. nasavač vzduchu na kapotě.

Tajný spínač- Tajný spínač slouží k vypnutí zapalovací soustavy bez ohledu na polohu klíčku v zapalování. Čili když ho uvedete v činnost, tak by vám neměl nikdo auto nastartovat. Možností jak tento spínač zapojit je mnoho a tak jich zde pár popíši:
1. ukostřením vývodu č.1 na indukční cívce se vyzkratují kladívka a tím pádem je zapalování bez jiskryLa
2. přerušením napájení indukční cívky (od kontaktu č.15 spínací skříňky ke kontaktu č.15 indukční cívky)
3. přerušením plusového kabelu, který je přiveden do spínací skříňky (tím se vyřadí z provozu i startér) Tajný spínač však musí být náležitě ukryt, protože jinak postrádá své využití. !Při startování ho nezapomeňte vypnout, protože pak nenastartujete jako já. Dobré je si na něj připojit ještě blikací diodu, která přestane blikat při vypnutí tohoto spínače.L

Výfuk levně- Došel mi zajímavý mail, jak řešit problém totálně shnilého výfuku. Odesilatel píše o použití výfuku z Felicie 1,3. Díly se mění u většiny servisů ještě během garančních prohlídek, takže se většinou jedná o téměř nové výfuky. Potom stačí jen navařit tlumiče na staré potrubí, nebo svařit nové což použil odesilatel na své 21011. Zvuk motoru je podstatně příjemnější a přitom není hlasitý (jak píše), výkon se nezměnil, ale snížila se spotřeba.

Ekonoměr - Podle názvu lze soudit, že se jedná o spotřebu. Tato věcička aktuálně ukazuje nejlepší využití benzinové směsi v závislosti na sešlápnutém plynu. Stačí pouze navrtat sání a připojit hadičku, která vede do ekonoměru. Ekonoměr vlastně měří podtlak v sání. Čím větší podtlak, tím lepší využití směsi.

Kryt stínítek - Jistě víte, že vozy VAZ 2103 a výše mají kryt stínítek. Tento kryt lze namontovat i do starších vozů. Kryt je přichycen za šrouby zrcátka, stínítek (staré jsou větší) a za šroub držadla nad dveřmi. Úchyty na držadlo jsou i u řidiče, takže není žádný problém s namontováním. Já jsem doprostřed ještě namontoval stropní světýlko.

Výstražné blinkry - Dobrým doplňkem jsou také výstražné blinkry. Kdo z vás si myslí, že nejsou potřeba, asi ještě neměl poruchu a nemusel zastavit přímo na silnici. Je dobré, když za vámi jedoucí řidiči vědí o překážce a zavčas zpomalí. Celá instalace je velice jednoduchá. Stačí jakýkoliv přerušovač a spínač. Schéma je zde

Stropní světlo - Když jsem montoval kryt stínítek, napadlo mě do něj ještě umístit osvětlení. Použil jsem stropní světlo z Fiatu (je to však jedno). Stačí do krytu vyříznout díru a svítilnu přišroubovat k plechu krytu. Po vyříznutí je díra dostatečně hluboká, takže se nic jiného nemusí upravovat. Zlepší se především vnitřní osvětlení vozu a tak člověk nemusí v noci luštit např. mapu u ramena. Brzy se pokusím vše vyfotit.A je to tu FOTO

Pomalé zhasínání - Mnoho moderních aut již má po zavření dveří opožděné a pomalé zhasínání stropního světýlka. Mě nejvíce štvalo ,že se v noci nemohu trefit klíčkem do zapalování a proto jsem začal pátrat po tom, jak si zpříjemnit život. Schémat, které toto vzdáleně připomínali jsem pár našel, ale pořád to nebylo ono. Nakonec jsem se tedy rozhodl popřemýšlet sám. Však bych to také jako machanik elektronik měl zvládnout. Povedlo se! Zapojení je velice jednoduché a tisk malý. Cena součástek je cca 50Kč. Pokud máte zájem, tak tady je schéma , tisk a umístění součástek.Bližší popis je u schematu.

Stavba laděného výfuku - Od vás z emailu: K výrobě stačí vzít nějaký starý průchozí tlumič. Já ho použil z nějakýho Volswagena. Důležité je, aby neměl přepážky. Dále nerez koncovku, průměr minimálně 76mm a ze starého původního koncového tlumiče koleno. Všechno to posvařujem dohromady CO2 a stačí jen přichytit.Toď vše. Foto 1 Foto 2

Polepy budíků 2103 - Od vás z emailu: Přišel mi zajímavý email s bílými polepy na budíky 2103. Je to dělané v programu CorelDraw 9. Ke stáhnutí ZDE

Doufám, že jste si vybrali.